Kuukauden apteekki somessa osa 3: Oulun Rotuaarin apteekki

Kuukauden apteekki somessa-sarjassa nostetaan kuukausittain eri apteekkeja. Sarja tarjoaa inspiraatiota apteekin sometekemiseen. Sarjan tarkoituksena on antaa tunnustusta apteekeille, jotka tuovat apteekin palveluita, asiantuntemusta ja yleisesti apteekkialaa positiivisella tavalla esiin apteekin asiakkaille.

Rotuaarin apteekki sijaitsee Oulun keskustan ytimessä, vilkasliikenteisen kävelykadun varrella

Rotuaarin apteekki sijaitsee Oulun keskustan ytimessä, vilkasliikenteisen kävelykadun varrella

Apteekki Oulun ytimessä

Rotuaarin apteekki sijaitsee Oulun keskustan ytimessä, vilkasliikenteisen kävelykadun varrella. Apteekki on muuttanut nykyiselle paikalleen vuonna 2015. Keskusta kehittyy koko ajan ja apteekin läheisyyteen tulee jatkuvasti uusia palveluita. 

Apteekki on monessa mukana ja kiinteä yhteistyö keskustan kivijalkaliikkeiden ja yhdistysten kanssa on osa apteekin arkea: “Henkilökuntaa hengästyttää, kun ideat tulevat kuin salamat kirkkaalta taivaalta”, apteekkari Minna Liljamo sanoo. “Me ollaan kyllä sellasia heittäytyjiä”, apteekin markkinointivastaava ja farmaseutti Jaana täydentää. Apteekki onkin ollut mukana järjestämässä yhdessä keskustan liikkeiden kanssa Hyvinvointipäivää, osallistunut leikkimieliseen Oulu Suxii-hiihtokilpailuun, suunnitellut paikallisten yhdistysten kanssa erilaisia tapahtumia kuten Sydänmessuja ja osallistunut Radio Novan Ruskaralliin. 

Some linkittyy apteekissa ajan hermolla olemiseen. “On tärkeää, että meidät tunnistetaan ja löydetään, ja että tavoitamme myös uusia asiakkaita. Somekanavat ovat myös perinteiseen printtimainontaan verrattuna nopea tapa tavoittaa eri ikäisiä ihmisiä.” Jaana vakuuttaa.

Henkilökuvien ja paikallisuuden kautta tuttuutta ja helposti lähestyttävyyttä somessa

Oulun Pikisaaren silta ja apteekin sauvakävelytapahtuma

Oulun Pikisaaren silta ja apteekin sauvakävelytapahtuma

Digitaalisuus voidaan kokea kylmäksi, kun apteekin somekanavissa mennään tuote edellä. Rotuaarin apteekin somekanavissa tavoitteena on tuoda esiin enemmän apteekin toiminnan kokonaisuutta ja osallisuutta paikallisiin tapahtumiin ja yhdistyksiin. “Haluamme tavoittaa kuluttajat helposti lähestyttävyyden ja tuttuuden kautta. Se tapahtuu paikallisia asioita nostamalla ja työntekijöiden kasvoja näyttämällä”, Jaana vahvistaa.

Vaikka sekä Jaana että Minna peräänkuuluttavat ajankohtaisuutta ja ajan hermolla olemista, myös historia koetaan olennaisena osana apteekin tarinankerrontaa: “Haluamme näyttää, miten tähän on tultu”, Minna toteaa. Apteekin historia ulottuu vuoteen 1857 saakka. Apteekin historiablogissa pääsee tutustumaan kuinka Oulun Uudesta Apteekista tuli Rotuaarin apteekki.

 
Esimerkki apteekin valotaulumainoksesta.

Esimerkki apteekin valotaulumainoksesta.

Murre markkinoinnin tehokeinona - “Palavelemme kursailematta”

Oululaisuus saa näkyä ja kuulua apteekin markkinoinnissa. Rotuaarin apteekki on hyödyntänyt oulun murretta mainoksissa esimerkiksi kaduilla sijaitsevissa valonäyttötauluissa: “Palavelemme kursailematta” liittyy haluun palvella asiakkaat yksilöllisesti ja loppuun asti. “Haluamme, että asiakkaat voivat tuntea, että olemme helposti lähestyttäviä ja tuttuja. Siksi paikalliset asiat ja murteen käyttäminen markkinoinnin tehokeinoina toimivat”, Jaana kertoo määrätietoisesti.

 

“Etikkö nää töitä?” - uudenlaisia keinoja työnhakuilmoituksiin

Tänä syksynä apteekki on kokeillut uudenlaista rekrytointi-ilmoitusta: työntekijän etsimistä pelkästään somen välityksellä. Työpaikkailmoitus toteutettiin ripeästi etenevän videon muodossa, murteella höystettynä: “Farmaseuttisen työvoiman tarve tulee lisääntymään ja teknisten osalta on myös havaittavissa puutteita. Ajanhenkeen sopivaa, digitaitoja omaavia teknisiä ei meinaa löytyä. Päätimme kokeilla teknisen työntekijän etsimistä sieltä, missä monet erityisesti nuoret aikuiset viettävät paljon aikaa, eli TikTokista.” apteekkari Minna toteaa innostunut sävy äänessään.

“Päätimme kokeilla teknisen työntekijän etsimistä sieltä, missä monet nuoret aikuiset viettävät paljon aikaa, eli TikTokista”, apteekkari Minna toteaa toteaa innostunut sävy äänessään.

Katso työnhakuilmoitus.

Rotuaarin apteekin maskotit Pilleriina ja vielä nimetön kumppani

Rotuaarin apteekin maskotit Pilleriina ja vielä nimetön kumppani

Rotuaarin apteekin vinkit muille apteekeille

  1. Perusta markkinointitiimi, joka huolehtii kokonaisuudesta ja suunnittelusta: miten edetään, miten somemarkkinointi liittyy kivijalassa tapahtuviin asioihin, milloin postataan. Kehitä oma juttu, jota lähdetään viemään kaikissa kanavissa, jotta yksittäisen apteekin voi tunnistaa asiakkaan näkökulmasta paremmin. Pidä markkinointitiimin palavereja tasaisin väliajoin.

  2. Somettaminen voi lisätä kollegiaalisuutta. Somessa saa kivaa vuorovaikutusta muiden apteekkien kesken. Somessa voi myös antaa hauskoja haasteita muille apteekeille.

  3. Mieti periaatteita tai linjoja, joiden mukaan sisältöä tuotetaan someen. Rotuaarin apteekin periaatteita:

    • Tuttuus ja helposti lähestyttävyys

    • Paikallisuus

    • Ajankohtaisuus

    • Tunnistettavuus - käytetään samoja visuaalisia elementtejä

    • Asiantuntijuus ja apteekin arjen tuominen esiin

Edellinen
Edellinen

Kuukauden apteekki somessa osa 4: Tampereen Hervannan apteekki

Seuraava
Seuraava

Nuori farmaseutti - tiedän miltä sinusta tuntuu ja haluan toimia äänitorvenasi!