Kuukauden apteekki somessa osa 4: Tampereen Hervannan apteekki
Kuukauden apteekki somessa-sarjassa nostetaan kuukausittain eri apteekkeja. Sarja tarjoaa inspiraatiota apteekin sometekemiseen. Sarjan tarkoituksena on antaa tunnustusta apteekeille, jotka tuovat apteekin palveluita, asiantuntemusta ja yleisesti apteekkialaa positiivisella tavalla esiin apteekin asiakkaille.
Hervannan apteekkiin pääsee kätevästi myös ratikalla.
Hervannan apteekki sijaitsee Hervannan kaupunginosassa Tampereella. Kauppakeskus Duon tiloissa olevaan apteekkiin kulku on helppoa, sillä apteekki sijaitsee katutasossa ja apteekkiin pääsee myös suositun kauppakeskuksen sisäpuolelta: “Meille on helppo poiketa ja nyt myös ratikka kulkee ihan apteekin vierestä!” farmaseutti Maiju kertoo innostunut sävy äänessään.
Asuinalueena Hervanta on monikulttuurinen ja viihtyisä kaupunginosa, missä asuu myös paljon opiskelijoita. “Meillä monipuolista kielitaitoa tarvitaan joka päivä”, farmaseutti Niina kertoo. Apteekin henkilökunnassa onkin yli seitsemän kielen osaamista: saksa, vietnam, kiina, ruotsi, englanti sekä ranska ja venäjä.
Some tuo työpäiviin vaihtelua ja vastapainoa asiakastyölle
“Vaikka asiapohjalla ollaan niin on hyvä, että on myös hauskuutta mukana. Ihmiset jaksavat paremmin lukea postaukset loppuun ja toisaalta huumoripäivityksiä on mukava itsekin tehdä. Välillä tulee aika villejäkin ideoita”, farmaseutti Niina nauraa.
“Vaikka apteekissa kollegat ovat koko ajan lähellä, asiakastyössä ollaan loppujen lopuksi yksin. Yhdessä ideoiminen on erityisesti siksi todella mukavaa vaihtelua ja sen ansiosta myös somekanavien sisältö pysyy monipuolisena.” - Farmaseutti Maiju
Apteekin sometiimiin kuuluu kolme henkilöä ja postausten kuvissa näkyy myös vierailevia tähtiä. Sekä Niina että Maiju ovat samaa mieltä siitä, että luovuuden käyttö on somen tekemisessä yksi parhaimmista asioista: “Somea tehdessä voi antaa luovuuden kukoistaa. On antoisaa miettiä asioita laajemmaltikin kun vain mielikuvitus on rajana”, Niina kertoo innostuneesti. “Vaikka apteekissa kollegat ovat koko ajan lähellä, asiakastyössä ollaan loppujen lopuksi yksin. Yhdessä ideoiminen on erityisesti siksi todella mukavaa vaihtelua ja sen ansiosta myös somekanavien sisältö pysyy monipuolisena. Meidän apteekissa on tärkeää me-henkisyys ja pyrimme tuomaan myös sitä esiin somepostauksissa - meille on mukava tulla, koska teemme asioita yhdessä ja olemme tiimi”, Maiju täydentää.
Hervannan apteekin periaatteita someviestintään
● Alan ja apteekin ajankohtaisia asioita seuraajien tietoon esimerkiksi teemapäiviä hyödyntäen.
● Henkilökunta kuvissa tuo päivityksiin helpommin lähestyttävyyttä ja tuttuutta.
● Huumori yhdistettynä tietoon kiinnostaa asiakkaita.
● Ei pelkkää tuotemainontaa. Kuukauden tarjoustuotteita voi yhdistää myös niihin liittyvän tiedon jakamiseen ja terveysviestintään
Hervannan apteekin sometiimi työn touhussa.
“Apteekin tehtävä on olla asiakkaille hyödyksi muullakin tavalla kuin myydä tuotteita. Emme halua esiintyä asiakkaille pelkkänä kauppana, vaan tuoda myös meidän asiantuntemus ja sen hyöty asiakkaalle esiin”, farmaseutti Maiju kiteyttää.
Apteekin toiminta näkyväksi helposti lähestyttävällä tavalla - apteekissakin voi nauraa ja jutella muustakin kuin lääkehoidosta
Kysymys miksi apteekin kannattaa olla somessa saa molempien äänensävyyn määrätietoisuutta: “Some on mahdollisuus tuoda apteekki ja sen työntekijät lähemmäs asiakasta. Apteekki on ollut aiemmin hyvin virallinen paikka ja me halutaan tuoda esiin helposti lähestyttävyyttä - apteekissakin voi nauraa ja jutella muustakin kuin lääkehoidosta. Terveys on hyvin henkilökohtainen ja mahdollisesti myös arka asia. Meidän tavoitteena on, että ujompikin asiakas rohkaistuisi kysymään meiltä myös arkaluontoisista asioista”, Niina kertoo. “Toisaalta meille on tärkeää tuoda esiin tietoa apteekkialan toiminnasta ja olla luotettava terveysviestinnän taho”, Maiju täydentää.
“Some voi olla syy miksi asiakas valitsee tulla juuri meidän apteekkiin, ja siksi apteekin kannattaa ehdottomasti olla somessa”, Maiju vahvistaa.
Niina ja Maiju ovat yksimielisiä siitä, että säännöllisestä somen päivittämisestä on apteekille myös liiketoiminnallista hyötyä: “Somen avulla saa sitoutettua asiakkaita ja laajennettua asiakaskuntaa, ja siinä sivussa tulee myyntiäkin”, Niina vakuuttaa. “Some voi olla syy miksi asiakas valitsee tulla juuri meidän apteekkiin, ja siksi apteekin kannattaa ehdottomasti olla somessa”, Maiju vahvistaa.
Hervannan apteekin vinkit apteekin someen
Muistiviikkoon liittyvään päivitykseen napattiin ripaus huumoria - paplarit “unohtuivat” päähän töihin lähtiessa.
1. Muista heittäytyminen ja huumori, somessa ei tarvitse olla niin vakava. Huumoripostauksia on itsekin hauska tehdä.
2. Pyydä henkilökuntaa mukaan kuviin, ne tuovat lähemmäs asiakasta ja ovat postauksista tykätyimpiä.
3. Somemarkkinointi on edullista ja sitä kannattaa hyödyntää, jotta sisältö leviää laajemmin. Markkinointi kannattaa kohdentaa sinne, missä omat nykyiset ja mahdolliset asiakkaat todennäköisimmin ovat.
4. Päivitystä suunnitellessa kannattaa pohtia asiakkaan tarvetta ja mikä toisi lisäarvoa peruspostaukseenkin.
5. Kun postaus on tehty, käy nämä asiat läpi:
Päivityksen visuaalinen ilme, esimerkiksi se, etteivät kuvat leikkaannu hassusta kohdasta
Oikolueta teksti kollegalla
Tekstin selkeyteen auttaa tiivistäminen ja jäsentäminen - emojien hyödyntäminen voi olla tässä myös hyvä apukeino