Kuukauden apteekki somessa osa 2: Sammonlahden apteekki ja Apteekkari-Janne

Kuukauden apteekki somessa-sarjassa nostetaan kuukausittain eri apteekkeja. Sarja tarjoaa inspiraatiota apteekin sometekemiseen. Sarjan tarkoituksena on antaa tunnustusta apteekeille, jotka tuovat apteekin palveluita, asiantuntemusta ja yleisesti apteekkialaa positiivisella tavalla esiin apteekin asiakkaille.

Lappeenrannan Sammonlahdessa sijaitseva Sammonlahden apteekki on entinen sivuapteekki. Vuonna 2015 Fimean päätöksellä apteekki muutettiin itsenäiseksi Lappeenrannan 6. apteekiksi. Sammonlahden apteekki sijaitsee Sammonlahden sydämessä kauppakeskuksessa S- ja K-kauppaliikkeiden välissä.

Kansanomaisella kielellä asiaa apteekin palveluista ja toiminnasta

Halu aloittaa aktiivinen apteekin somen päivittäminen lähti halusta olla osa Lappeenrannan toimintaa ja näkyä ja kuulua asiakkaille. “Apteekin pitää olla näkyvä, jotta se pärjää. Enää ei riitä, että ollaan vain olemassa, vaan apteekki pitää tuoda näkyväksi asiakkaiden elämässä”, apteekkari Janne Nissilä toteaa määrätietoisesti. Apteekilla ei ollut käytössä somekanavia ennen Jannen tuloa apteekkiin ja apteekin somemarkkinointia varten koottiin tiimi. “Meillä on neljän hengen sometiimi, johon kuuluu kaksi teknistä ja kaksi farmaseuttia. Käytämme myös ulkopuolista apua somemarkkinoinnissa, jotta sisältö on laadukasta ja voimme kehittää toimintaamme.”

Koska myös suurin osa apteekin asiakkaista on verkossa, Janne kokee myös apteekin velvollisuudeksi näkyä ja kuulua somekanavissa. Some on myös markkinointikeinona edullinen ja siksi päätös somen valitsemisesta yhdeksi apteekin markkinointitavoista oli selvä.

“Apteekin pitää olla näkyvä, jotta se pärjää. Enää ei riitä, että ollaan vain olemassa, vaan apteekki pitää tuoda näkyväksi asiakkaiden elämässä.”

Kuvia apteekista, kuvat Janne Nissilä

Sometilin kaappauksesta uuden konseptin kehittämiseen

Apteekin Facebook-tili kaapattiin kesäkuussa 2020. Uusi Apteekkari-Janne konsepti sai alkunsa tästä tilanteesta sekä halusta kertoa kansanomaisella tavalla apteekin palveluista ja toiminnasta. “Kaikessa meidän tekemisen taustalla on iso ajatus olla yhteisöllisesti mukana Lappeenrannan toiminnassa ja tukea myös muita yrityksiä. Tuemme aktiivisesti esimerkiksi Lappeenrannan paikallisia urheiluseuroja. Apteekin pitää olla näkyvä, jotta se pärjää. Enää ei riitä, että apteekki on vain olemassa”, Janne kertoo.

“Apteekin tehtävä on auttaa asiakkaita. Apteekin asiakkailla on useimmiten joku syy asiointiin, esimerkiksi tilapäinen tai pitkäaikaisempi sairaus, johon tarvitaan hoitoa. Parhaimmillaan apteekin halu auttaa heijastuu siihen, että asiakas lähtee paremmalla mielellä apteekista, kuin millä tuulella saapui apteekkiin. Tätä samaa tavoitetta apteekki voi toteuttaa myös somessa: auttaa ja jakaa hyvää mieltä”, Janne tiivistää.

Kuvia apteekista, kuvat Janne Nissilä

“Tätä samaa tavoitetta apteekki voi toteuttaa myös somessa: auttaa ja jakaa hyvää mieltä”, Janne tiivistää.”

Janne kokee, että markkinoinnin näkökulmasta on tärkeää, että yritys henkilöityy johonkin ja yrityksellä on kasvot. Toisaalta hän ei henkilökohtaisesti haluaisi olla esillä, mutta on huomannut omien kasvojen esiin tuomisen hyödyn: “Ihmiset tulevat juttelemaan ja huomaavat, kun olen paikalla apteekissa. Koen, että apteekkarin velvollisuus on näkyä myös apteekin arjessa. Omilla kasvoilla esiin tuleminen ja asiakaspalvelussa näkyminen tuo inhimillisyyttä - apteekkarikin on vain ihminen”, Janne rohkaisee myös muita kollegoita.

Apteekkari-Jannen vinkit apteekin someen

  1. Sovi apteekissa muutaman henkilön tiimi ja vastuut apteekin somesta.

  2. Some on tärkeä ja oleellinen osa nykypäivän menestyvää apteekkia. Uskalla hyödyntää myös ulkopuolista apua, jotta voit tuottaa laadukasta sisältöä ja kehittää toimintaa.

  3. Apteekin somenäkyvyyden ei pidä koostua pelkästään mainoksista. Apteekin pitää olla yhteydessä paikkakunnan asioihin, olla aktiivisia tekemään yhteistyötä ja tehdä itsensä näkyväksi asiakkaiden arjessa myös muualla kuin apteekkikäynnillä.

  4. Somen tekemiseen ei ole yhtä oikeaa tapaa. Aitous on avainsana: tee sisältöä, joka lähtee apteekin omasta arvomaailmasta ja asioista, joita apteekki haluaa tuoda esiin.

  5. Muista, että apteekin ammattilaiselle yksinkertaiset asiat voivat olla asiakkaille haastavia tai epäselviä (esimerkiksi miten silmätippa tiputetaan, milloin apteekki on auki). Niistä kannattaa tehdä sisältöä myös someen.

Taskuapteekki.fi / Sammonlahden apteekki Facebookissa
Apteekkari Janne Instagramissa

Jos et ole vielä lukenut sarjan ensimmäistä osaa, klikkaa ensimmäiseen osaan alla olevasta painikkeesta!

Edellinen
Edellinen

Nuori farmaseutti - tiedän miltä sinusta tuntuu ja haluan toimia äänitorvenasi!

Seuraava
Seuraava

Kuukauden apteekki somessa osa 1: Karttulan ja Tervon apteekki