Kuukauden apteekki somessa osa 1: Karttulan ja Tervon apteekki
Kuukauden apteekki somessa-sarjassa nostetaan kuukausittain eri apteekkeja. Sarja tarjoaa inspiraatiota apteekin sometekemiseen. Sarjan tarkoituksena on antaa tunnustusta apteekeille, jotka tuovat apteekin palveluita, asiantuntemusta ja yleisesti apteekkialaa positiivisella tavalla esiin apteekin asiakkaille.
Karttulan apteekki on maalaisapteekki Pohjois-Savon Karttulassa noin 45 kilometrin päässä Kuopion keskustasta. Karttulan apteekkiin kuuluu Tervon sivuapteekki, joka sijaitsee noin 15 kilometrin päässä pääapteekilta.
Farmaseutti Katariina kertoo, että somea tehdään noin kolmen hengen porukalla, vaikka ideointiin ja suunnitteluun osallistuu koko henkilökunta: “Somen tekeminen tiimissä on siitä hauskaa, että on hyvä saada useampia ideoita ja näkökulmia suunnitteluun ja toteutukseen. Lisäksi toteutus onnistuu helpommin, kun yksi kuvaa ja muut voivat esiintyä videoissa.”
Sosiaalinen media ei katso paikkakuntarajoja. Apteekkien asiakaskuntaan kuuluu myös mökkiläisiä esimerkiksi pääkaupunkiseudulta, ja heitä olisi haastavampaa tavoittaa esimerkiksi lehtimainonnan avulla. “Somen kautta voi markkinoida apteekkia edullisesti myös niillä paikkakunnilla, mistä mökkiläiset tulevat”, sometiimin proviisori Sami Miettinen mainitsee.
Edustajan ehdotuksesta tekemiseen
“Somen aktiviivinen päivittäminen lähti oikeastaan siitä, että saimme ehdotuksen lääkefirman edustajalta. Edustaja vähän kainosti kysyi, että haluaisimmeko tehdä videon tästä aiheesta, ette varmaan suostu kun muutkaan eivät ole innostuneet asiasta. Tartuimme tekemiseen ja siitä yhdestä videosta se sitten lähti”, Katariina kertoo.
Ajansäästöä suunnittelemalla
Katariina kuvailee apteekin sisällöntuotantoprosessin kehittymistä: “Aluksi kuvasimme yhden videon ja julkaisimme sen käytännössä samantien. Myöhemmin aloitimme kuvaamaan useita videoita kerralla, koska huomasimme miten paljon säästimme aikaa, kun valmiit videot pystyi ajastamaan pidemmäksikin aikaa. Kuvausajankohtia katsomme vähän etukäteen sen mukaan, millainen henkilökuntatilanne kunakin päivänä on. Loppukuusta on myös useimmiten rauhallisempaa aikaa kuvata. Suunnittelemme somepostauksia etukäteen perehtymällä postauksen aiheeseen ja tarkistamalla faktat. Suunnittelemme postaukset tieto ja asiantuntemus edellä, vaikka tuotteita liittyisikin päivitykseen. Olemme käyttäneet kuvauksissa myös pientä rekvisiittaa.”
Odotusarvoa pitkäjänteisellä tekemisellä
Asiakkaat ovat ottaneet somen aktiivisen päivittämisen positiivisesti. Katariina mainitsee, että asiakkaat saattavat kommentoida apteekissa esimerkiksi, että hei, teillä olikin video somessa tästä aiheesta. Karttulan ja Tervon apteekeille some on osa päivittäistä työtä, eikä “riesa”, joka roikkuu mukana ja jota pitäisi ehtiä päivittämään: “Tekemisessä pitää tiettyä tasaisuutta. Yksi video ei vielä riitä, vaan pitkäjänteinen tekeminen tuottaa lopulta tulosta. Kun sisältöä tekee säännöllisesti, asiakkaat alkavat odottaa, että mitä sieltä seuraavaksi tulee”, proviisori Sami kertoo.
Yhdessä tekemisestä iloa koko työyhteisölle
Apteekkari Petteri Pietikäinen seuraa somepäivitysten tekoa sivummalta, mutta antaa ideoinnille ja toteutukselle täyden tukensa ja kannustaa työntekijöitään hyvästä työstä.
Päivitysten suunnittelu on myös koko työyhteisön kannalta hyödyllistä, koska videoita ja muita päivityksiä tehdessä tulee perehdyttyä eri aiheisiin ja kerrattua tietoa: “Some lisää yhteishenkeä, yhdessä tekemistä ja hyvää fiilistä apteekin arkeen”, Sami vakuuttaa.
Karttulan ja Tervon apteekkien vinkit muille apteekeille sometekemiseen
Videoita on helppo katsoa ja sisäistää. Videosisältö poikkeaa valtavirrasta - video tulee katsottua herkemmin loppuun asti verrattuna somepostaukseen, jossa on paljon tekstiä.
Hyödynnä paikkakunnan omia Facebook-ryhmiä viestin levittämiseen.
Kokeile rohkeasti - vain kokeilemalla näet mikä toimii ja mikä ei. Pilkettä silmäkulmaan: tuo ilo ja hyvällä fiiliksellä tekeminen esiin. Oman jutun löytää tekemällä.
Pohdi, mikä on päivityksen tarkoitus. Ihmiset käyttävät somea myös tiedonhaku- ja oppimistarkoituksessa, joten apteekki voi miettiä, miten sisällön voisi rakentaa niin, että se palvelee näitä tavoitteita eikä mennä pelkästään tuote edellä.
Väärä tieto leviää somessa helposti. Apteekin ammattilaisen sanaan luotetaan tutkitusti ja somessa apteekeilla on mahdollisuus jakaa oikeaa tietoa ja olla tavoitettavissa asiakkaille matalalla kynnyksellä.
Kannattaa investoida mainontaan, jo pienillä summilla voi saada hyviä tuloksia. Somemainonta on huomattavasti edullisempaa verrattuna printtimainontaan.
Vaikka some olisi apteekkarille vierasta, kannusta silti tekemään ja kiitä tekijöitä hyvästä työstä: “Tässä on pallo - tuolla on maali.” Tarjoa työkalut tekemiseen ja määritä silloin tällöin tavoitteita, mutta anna luovuus tekemiseen ja tavoitteeseen pääsemiseen.
Vanha viidakon sananlasku, Jos et ole somessa, et ole olemassa. Positiivinen näkyminen somessa on huikea käyntikortti juuri teidän tekemisestä.
Karttulan ja Tervon apteekki Instagramissa
Karttulan apteekki Facebookissa
Tervon apteekki Facebookissa