Mitä verkkoapteekin perustaminen vaatii apteekilta? 7 vaihetta + muistilista
1.Tutustu Fimean määräykseen
Tutustu Fimean määräykseen apteekin verkkopalvelusta.
2. Suhtaudu verkkoapteekin perustamiseen projektina ja kokoa tiimi perustamista varten.
Kokoa verkkoapteekkitiimi, esimerkiksi 2-5 henkilöä apteekin koosta riippuen.
Tämä alla oleva tiimin kokonaisuus on esimerkki ja on mahdollista, että sama henkilö huolehtii eri tehtävistä.projektipäällikkö, joka delegoi tehtäviä ja huolehtii kommunikoinnista eri osapuolien välillä
tekninen toteutus (tämä riippuu myös valitusta verkkoapteekkialustasta)
verkkoapteekin markkinointihenkilö
verkkoapteekin tietosuojaan, evästeisiin ja asiakasrekisteriin perehtyvä henkilö
apteekkari, joka hoitaa verkkoapteekin sopimusasiat, kuten logistiikka, maksupalvelutarjoajat, chat, markkinoinnin palvelut, integraatioista sopiminen palveluntarjoajien kuten apteekkijärjestelmän palveluntarjoajan kanssa.
apteekkikohtaisen toimintaohjeen ja työohjeen laatija
Sovi tiimin kokoontumisesta ja kommunikointitavoista. Palavereja voi järjestää myös etänä.
Verkkoapteekkityöt vaativat keskittymistä.
Verkkoapteekin perustamis- ja ylläpitotöitä voi tehdä myös etänä.
Tämä on toimiva vaihtoehto silloin, jos apteekissa ei ole rauhalliseen työskentelyyn sopivaa tilaa.
3. Kuka on asiakkaasi? Miten verkkoapteekki erottuu muista?
Esimerkiksi näitä kysymyksiä kannattaa pohtia verkkoapteekin suunnitteluvaiheessa:
Miksi verkkoapteekki perustetaan? Mikä on verkkoapteekin tarkoitus?
Miksi asiakas haluaa asioida juuri teillä eikä jossain muualla?
Miten kuluttaja löytää verkkoapteekkiin?
Miten verkkoapteekki erottuu muista?
Millaista kohderyhmää tavoitellaan? Toimitetaanko ulkomaille?
Millaista kieltä sivuilla käytetään? Saavutettavuus?
Millainen on verkkoapteekkiasiakkaan ostopolku? Asiakaskokemus ostopolun varrella?
Onko verkkoapteekki kiinteä osa kivijalkaa vai ei? Tuleeko verkkoapteekille oma visuaalinen ilme?
Jäävätkö apteekin nettisivut edelleen käyttöön vai lakkautetaanko sivut ja siirrytään käyttämään verkkoapteekin sivuja?
Kuuntele asiaa verkkoapteekin asiakaskokemuksesta
Apteekin hyllyltä-podcastista
4. Verkkoapteekin asiakaspalvelu
Pohdi, mitä kanavia käytetään verkkoapteekin asiakaspalvelussa.
Chat-keskustelun mahdollisuus ja asiakaskokemus
Tiesitkö, että chat-keskustelulla on iso rooli verkkoapteekin asiakaskokemuksessa?
Chat on monelle soittamista luontevampi tapa ottaa yhteyttä yritykseen. Chatista tuli vuoden 2019 lopussa puhelinta suositumpi palvelukanava Yliopiston Apteekin verkkokaupassa ya.fi (lähde, katsottu 21.9.2021).
Sosiaalinen media asiakaspalvelukanavana
Huomioi, että myös sosiaalinen media on asiakaspalvelukanava.
Some on monelle asiakkaalle luonteva ja helppo tapa ottaa yhteyttä apteekkiin.
Ota huomioon asiakaspalvelua suunnitellessa myös somekanavien asiakaspalvelun aukioloajat ja vastuuhenkilöt.
Apteekin chat-osaajan käsikirja
Hanki opas apteekin ammattilaisena
toimimiseen chatissa
5. Verkkoapteekin testaus
Testaa erilaisia skenaarioita tilaamiselle.
Esimerkiksi eAPTEEKKI-koulutusalustan kautta on mahdollista ladata testaustaulukko käyttöönoton tueksi.
Tee testitilauksia jos mahdollista, esimerkiksi sukulaisten tai ystävien kanssa.
Testaa, että kaikki linkit toimivat.
Testaa, että verkkoapteekki näyttää hyvältä ja toimii myös mobiilissa.
Voit myös pohtia, miten selittäisit asiakkaalle puhelimessa tai kivijalassa, miten verkkoapteekista tilaaminen onnistuu.
6. Verkkoapteekin lanseeraus
Laadi lanseeraussuunnitelma verkkoapteekin avaamiselle. Kuluttajat eivät löydä verkkoapteekkia itsestään.
Entä miten verkkoapteekkia markkinoidaan avaamisen jälkeen?
Ota huomioon lääkemarkkinoinnin rajoitukset. Lataa opas.
Lue myös:
7. Mieti myös tulevaisuutta
Palvellaanko paikallisesti vai onko tavoitteena laajentaa?
Mitä tapahtuu kivijalalle, jos liiketoiminnan painopiste muuttuu kivijalasta verkkoon?
Onko esimerkiksi tarvetta pienentää tai laajentaa liiketilaa toisenlaiseksi?
Millaisia taitoja tarvitaan henkilöstöltä verkkoapteekin kehittämiseksi? Onko koulutustarpeita?
Verkkoapteekin perustajan muistilista
Ketkä apteekissa osallistuvat verkkoapteekkiprojektiin? Onko projektissa mukana muita toimijoita? Huomioi, että kommunikointi osapuolien välillä vie aikaa, mutta kommunikointitapoihin kannattaa silti panostaa.
Kartoita alustavaihtoehtoja ja valitse alusta huolella. Mahdollisia verkkoapteekkialustoja ovat esimerkiksi eAPTEEKKI, Vilkas verkkoapteekki, Woocommerce ja Shopify. Eri alustavaihtoehdot tarjoavat erilaisia mahdollisuuksia verkkoapteekin ominaisuuksiin.
Pohdi ennen aloittamista kohderyhmään, markkinointiin ja asiakaskokemukseen liittyviä asioita.
Tulevaisuuden pohdinta: henkilöstön koulutustarpeet, liiketoiminnan painopisteen mahdollinen muuttuminen, paikallisesti vai laajemmin.
Verkkoapteekki ei yksinään myy vaan sitä pitää myös markkinoida. Laadi verkkoapteekin avaamisesta lanseeraussuunnitelma.
Varaa aikaa testaamiseen. Varaudu tekemään korjauksia testauksen pohjalta.
Kun verkkoapteekki on avattu, markkinointi, ylläpito ja kehitystyö eivät pääty siihen. Varaa resursseja verkkoapteekin markkinointiin ja kehittämiseen myös jatkossa. Seuraa ja kehitä säännöllisesti ja pitkäjänteisesti verkkoapteekin (ja yleisestikin verkkokaupan) tärkeimpiä tunnuslukuja eli kaupan kävijämäärää, keskiostosta, konversiota ja katetta.
Seuraa ja kehitä säännöllisesti ja pitkäjänteisesti verkkoapteekin (ja yleisestikin verkkokaupan) tärkeimpiä tunnuslukuja eli kaupan kävijämäärää, keskiostosta, konversiota ja katetta.
Lisämateriaalia
Tarvitsetko apua?
Pohditko esimerkiksi näitä asioita?
Minkä alustan valitsen verkkoapteekilleni?
Miten verkkoapteekkiin saa asiakkaita?
Miten verkkoapteekkia kannattaa markkinoida?
Perustin verkkoapteekin, mutta siellä ei käy asiakkaita. Mitä tehdä?
Jos pohdit jotakin yllä olevista kysymyksistä, voin auttaa sinua!
Somefarmaseutti toimii verkkoapteekkien perustamisen projektipäällikkönä ja tarjoaa konsultointiapua verkkoapteekkien perustamiseen ja kehittämiseen.