Miten tunnistaa työntekijöiden tuen tarve?

Kun kysyin tuen tarpeesta työssä @somefarmaseutti Instagramissa, 70 % vastaajista kaipaisi enemmän tukea työssään. Vastaajia oli noin 14 h aikana yhteensä 47.

Ja tarkennus, millaista tukea kaipaisi?

  • keskustelua esihenkilön kanssa 27 %

  • palautetta: mikä sujuu jo hyvin, mitä voisi kehittää 59 %

  • apua/tukea työkavereilta 14 %

  • vaihtoehtona oli myös jokin muu asia, mitä ei tässä mainittu, mutta se ei saanut vastauksia.

Tähän liittyen tarina. Keskustelin erään farmaseutin kanssa apteekin kuulumisista. Farmaseutti toi esiin, että eräs työntekijä oli esittänyt apteekkarille toiveen siitä, että hän kaipaisi työssään enemmän tukea. Apteekkari ei ollut oikein osannut vastata asiaan mitään muuta kuin sen, että hänestä työnteko näyttää sujuvan hyvin.

Tämä on nyt hyvin kapea otanta tilanteesta, mutta rohkenin kirjoittaa tästä siitä syystä, että teen joka päivä tämäntyyppisten asioiden kanssa töitä. Olen havainnut, että jos ihmisten johtamisesta puuttuvat kuulluksi tulemisen rutiinit ja palautteen antaminen, reippaat ja oma-aloitteiset ihmiset saattavat jäädä hyvinkin ilman tukea. Työntekijän tilanne saattaa näyttää ulospäin siltä, että kaikki kunnossa, hyvin menee, mitä turhia kysellä enempää. Todellisuudessa tilanne voi olla jopa se, että työntekijä voi aktiivisuudellaan hakea apteekin johdolta huomiota ja palautetta: voisitko nähdä, mitä kaikkea teen? Päivittäinen työ sujuu hyvin, mutta haluaisi myös kehittyä paremmaksi. Mausteensa tähän tuovat myös suomalainen kulttuuri, apteekkialan käytännöt ja ihmisen aivot: olemme herkistyneitä enemmän virheiden kuin hyvän huomaamiseen.

Tuen ja palautteen puute voi kuitenkin ajan myötä johtaa siihen, että nämä aktiiviset ja kehittymisennälkäiset ihmiset vaihtavat työpaikkaa.

Koska he saattavat kokea, ettei heillä ole mahdollisuutta kehittyä työssään.
Syntyy jopa näköalattomuutta - mitä tämä työ voi vielä antaa minulle?
Tämä on nyt suora ja mahdollisesti ikäväkin kysymys: onko sinun apteekissasi oikeasti varaa menettää tällaisia ihmisiä?

Näen ja kuulen apteekkarien sanoissa arvostuksen työntekijöitä kohtaan. Se, mikä kuitenkin saattaa puuttua, on rohkaistua kysymään ihmiseltä itseltään suoraan: miten minä voin auttaa sinua onnistumaan työssäsi? Ja sen jälkeen oikeasti kuunnella vastaus ja pohtia, miten sen voisi viedä käytäntöön.

Esimerkiksi: Työntekijä kertoo, että hän kaipaa työssään enemmän tukea. Jatka keskustelua kysymällä vaikka “Jotta ymmärrän millaista tukea tarkoitat, kuvailisitko tarkemmin millaista tukea kaipaisit?” Ihmisillä on hyvin erilaisia käsityksiä siitä, mitä esimerkiksi tuen saaminen työpaikalla tarkoittaa. Siksi kysyminen on niin tärkeää.

Syy, miksi haluan herättää asiasta keskustelua on se, että tavoitteenani on tuoda apteekkareille ja esihenkilötyötä tekeville proviisoreille asiaan enemmän toivoa ja ratkaisuja pelon ja epävarmuuden sijaan. Emme voi kontrolloida sitä, kuka pysyy töissä ja kuka ei, mutta voimme silti vaikuttaa asioihin omalla käytöksellämme (katso alta työkalu Vaikuttamisen kehä). Jos työntekijä irtisanoutuu, suosittelen käymään myös niin sanottuja lähtökeskusteluja. Ottamaan puheeksi sen, mikä saattoi olla työntekijän lähdön syynä, jotta asioihin pystytään puuttumaan. Puuttuminen ei auta enää lähtevän työntekijän kanssa, mutta sillä on kuitenkin mahdollisuus ehkäistä muita tulevia ongelmia (jotka voi yleensä mitata myös rahassa yllättävän suurinakin kustannuksina).

Muita vinkkejä

Kaipaatko apua? Ota yhteyttä matalalla kynnyksellä, niin jutellaan lisää.

Johanna Hakamäki
farmaseutti ja ratkaisukeskeinen valmentaja

0504304990
johanna@somefarmaseutti.fi

 

Lue lisää johtamisaiheesta

Edellinen
Edellinen

"Tuntuu, että kaikki vaan pelastaa henkiä, ja itse hyvä jos joskus löytää jonkun lääkitysvirheen”

Seuraava
Seuraava

Uusi johtamista käsittelevä kolumnisarja alkaa Proviisori-lehdessä