Kuukauden apteekki somessa osa 6: Kemiön apteekki

Kuukauden apteekki somessa-sarjassa nostetaan kuukausittain eri apteekkeja. Sarja tarjoaa inspiraatiota apteekin sometekemiseen. Sarjan tarkoituksena on antaa tunnustusta apteekeille, jotka tuovat apteekin palveluita, asiantuntemusta ja yleisesti apteekkialaa positiivisella tavalla esiin apteekin asiakkaille.

Lämminhenkistä ja rentoa pienen paikkakunnan meininkiä

Vasemmalta oikealle Johanna, Susanna ja Sanna.

Kemiö on kaksikielinen saaristokunta Varsinais-Suomessa. Apteekki muutti neljä vuotta sitten isompiin tiloihin muiden päivittäispalveluiden yhteyteen. Vaikka kesäisin on aikamoista vilskettä, apteekkiin heijastuu silti kiireetön ilmapiiri: “Täällä huomaa, että asiakkailla on selkeästi leppoisampi mieliala, ei ole kiire minnekään ja ihmiset juttelee paljon omia asioitaan”, lääketeknikko Johanna kertoo. “Täällä on pienen paikkakunnan meininki”, proviisori Sanna täydentää.

Some on tuonut yhteenkuuluvuuden tunnetta, huumoria ja hyvää mieltä

Apteekin sometiiimi koostuu tällä hetkellä kolmesta osaajasta: farmaseutti Susanna, proviisori Sanna ja lääketeknikko Johanna. Pääasiallinen toteutusvastuu on Johannalla, mutta ideointia tehdään koko porukan voimin. Johanna ja Sanna kertovat, että somen tekeminen yhdessä on tuonut apteekin työyhteisöön yhteenkuuluvuuden tunnetta, huumoria ja hyvää mieltä. Hyödyiksi molemmat listaavat myös sen, että tietyt tuotenostot somessa ovat näkyneet positiivisesti myynneissä erityisesti kosmetiikan osalta. 

“Emme ole pelkästään apteekin työntekijöitä, vaan olemme Camilla, Susanna, Johanna, Sanna ja niin edelleen. Tunnemme asiakkaamme ja välitämme heistä. Sitä me haluamme tuoda esiin myös somessa”, Sanna kiteyttää hymyillen.

Sanna kertoo myös tehneensä noin vuosi sitten apteekissa aloittaessaan someen liittyvän havainnon: “Huomasin, että täällä on heti ymmärretty kuinka tärkeää on viestiä somen avulla, että meidän apteekki on helposti lähestyttävä, nuorekas ja ajassa mukana”. Kemiön apteekissa on muutenkin tärkeää kehittyä ja kokeilla uusia juttuja. Apteekki otti loppuvuodesta 2021 Facebookin rinnalle toisen somekanavan, Instagramin. Vaikka Instagramia käyttävät eri ikäiset ihmiset, Johanna ja Sanna kertovat, että Instagramin kautta on ollut helpompi tavoittaa erityisesti nuorempia paikkakuntalaisia ja mökkiläisiä. “Yksi somen tarkoituksista meillä on se, että meidän apteekki pysyy ihmisten mielessä”, Johanna tiivistää.

“Yksi somen tarkoituksista meillä on se, että meidän apteekki pysyy ihmisten mielissä”, Johanna tiivistää.

Tietotulvasta erottuminen ei ole itsestäänselvyys

Apteekissa on havahduttu informaation runsauteen: “Me mietitään aktiivisesti, että mitkä asiat voisivat kiinnostaa asiakasta. Nykypäivänä ihmisillä on somekuormaa niin paljon, joten pitää miettiä miten erottuu massasta”, Sanna kertoo.

Apteekissa on tehty myös muita peliliikkeitä erottumiseen: “Aikaisemmin tyydyimme siihen, että postaamme aina valmiita yritysten tarjoamia julkaisuja. Olemme päättäneet, että teemme omannäköisen julkaisun omilla kuvilla ja jaamme harvemmin valmiita. Haluamme välittää somessa sellaista fiilistä kuin meillä oikeastikin on”, Sanna täydentää.

Kuvat tammikuulta 2022: “Apteekilla valmistaudutaan ensi viikolla tapahtuvaan apteekkijärjestelmän vaihtoon. Toiset ruuvailevat koneita ja toiset tuskailevat koulutustehtävien kanssa 🤭👌”

Vihdoinkin maanantai!

Apteekin työilmapiiria Johanna ja Sanna luonnehtivat avoimeksi ja hauskaksi. Töihin on mukava tulla ja siitä kertovat myös viikonlopun ajatukset: “Yhtenä lauantaina mietin, että onpa kiva kun huomenna pääsee taas töihin. Sitten tajusin, että tänään on vasta lauantai ja maanantaina on seuraava työpäivä”, Johanna kertoo nauraen. 

Apteekin hyvä henki näkyy myös siinä, että henkilökunta lähtee helposti mukaan kehitysideoihin ja heittäytyy tekemiseen “Meidän Camilla saattaa sanoa somepostausta kuvatessa, että minäpä kiipeän tähän tuolille niin saadaan lisää hauskuutta julkaisuun”, Sanna toteaa iloisesti. 

Kemiön apteekin vinkit muille apteekeille

  1. Seuraa, mistä ihmiset tykkää ja tuota lisää materiaalia sen perusteella.

  2. Postaa arjesta kertovaa asiasta. Sellaiseen sisältöön reagoidaan enemmän ja se myös auttaa julkaisuja leviämään laajemmin.

  3. Kuvaa myös muualla kuin apteekin sisällä: käytä enemmän omia kuvia kuin valmiita.

  4. Asiakkaan näkökulmasta on tärkeää, että apteekkiin saa tarvittaessa yhteyden nopeasti esimerkiksi yksityisviestien kautta, eikä aina tarvitse soittaa. Huomioi, että some on asiakkaalle myös asiakaspalvelukanava.

  5. Uskalla heittäytyä ja rikkoa apteekin jäykkiä rajoja.

“Me mietitään aktiivisesti, että mitkä asiat voisivat kiinnostaa asiakasta. Nykypäivänä ihmisillä on somekuormaa niin paljon, joten pitää miettiä miten erottuu massasta”, Sanna kertoo.

Artikkelin kuvat Kemiön apteekki.

Edellinen
Edellinen

Mitkä asiat lisäävät työntekijöiden viihtyvyyttä apteekissa? Psst! Kyse ei ole vain palkasta.

Seuraava
Seuraava

Miten apteekkialan markkinointi on muuttunut? 6 vinkkiä, miten pysyä elinvoimaisena vaihtelevassa tilanteessa