Miten apteekkialan markkinointi on muuttunut? 6 vinkkiä, miten pysyä elinvoimaisena vaihtelevassa tilanteessa

Aiemmin apteekkien markkinointi on nojautunut apteekkiketjun tarjoamien materiaalien ja kampanjoiden hyödyntämiseen sekä satunnaiseen lehtimainontaan.

Digimarkkinoinnin ja sosiaalisen median kasvun ja suosion myötä mahdollisuuksia ja kanavia on paljon enemmän, eivätkä perinteiset menetelmät enää riitä - verkkoapteekin markkinoinnista puhumattakaan. Paine tuottaa omaa sisältöä on myös kasvanut.

Markkinointi vaatii enemmän aikaa, uudenlaisia taitoja ja kykyä reagoida ja päivittää osaamista jatkuvasti.

Ennen apteekit saivat palautetta pääasiassa apteekin sähköpostiin, palautelaatikkoon tai paikallislehden tekstiviestipalstalle. Nykyään apteekeista puhutaan verkossa lukuisissa eri kanavissa - usein täysin apteekin tietämättä.

Vaikka apteekki haluaisi ummistaa silmänsä ja olla osallistumatta keskusteluun, apteekeista puhutaan silti. Pahimmassa tapauksessa apteekin nimeen sopivan nettisivuosoitteen eli domainin nappaa joku huijaustaho, tai kun hakee apteekkia nimeltä Googlesta, hakutulosten ykköseksi ponnahtaa apteekin toimintaa moittiva nettikeskustelu.

Digimarkkinoinnin ja sosiaalisen median kasvun ja suosion myötä mahdollisuuksia ja kanavia on paljon enemmän, eivätkä perinteiset markkinoinnin menetelmät enää riitä.

Muuttunut tilanne asettaa apteekit uuteen asemaan. Markkinointi vaatii enemmän aikaa, uudenlaisia taitoja ja kykyä reagoida ja päivittää osaamista jatkuvasti.

6 vinkkiä, miten pysyä elinvoimaisena muuttuvassa tilanteessa

  1. Markkinointi ei ole pelkkää kampanjoiden ja esillepanojen vaihtamista, vaan kaikkia tunteita ja tekoja, jotka yhdistyvät apteekkiin.

    Oma näkemykseni on, että markkinointi nähdään apteekeissa kampanjoiden ja esillepanojen vaihtamisena, tarjouskuvien päivittämisellä someen ja satunnaisella lehtimainonnalla. Markkinointi on kuitenkin paljon laajempi käsite, sillä se tarkoittaa kaikkia tunteita ja tekoja, jotka yhdistyvät apteekkiin. Markkinointiin liittyy kiinteästi myös arvon luominen asiakkaalle. Esimerkiksi apteekissa työskentelee koulutettuja asiantuntijoita, joiden kanssa voi keskustella terveys- ja lääkeasioista aikaa varaamatta. Se jos mikä on asiakkaalle arvokasta - ja sitä kannattaa tuoda esille myös markkinoinnissa.

  2. Seuraa, mitä kuluttajien käyttäytymisessä tapahtuu muilla aloilla

    Tiesitkö, että kuluttajat eivät vertaa niinkään verkkoapteekkeja keskenään, vaan yleensä verkkokauppoja? Siksi tietyt ominaisuudet, kuten ilmainen toimitus tietyn ostorajan jälkeen, ovat ikään kuin verkkokaupan normeja, joihin kuluttajat ovat jo tottuneet. Tällaisia lainalaisuuksia kannattaa hyödyntää myös verkkoapteekissa.

  3. Hyödynnä olemassa olevaa tietoa johtamisessa ja apteekin kehittämisessä

    Nykyaikaiset apteekkijärjestelmät mahdollistavat monipuoliset raportointimahdollisuudet. Järjestelmien lisäksi samat kysymykset, joita apteekin henkilökunta kohtaa päivittäin, kysytään myös Googlelta. Kuuntele, mistä asiakkaasi ja työntekijäsi puhuvat.

    “100% of employees are people. 100% of customers are people. 100% of investors are people. If you don't understand people, you don't understand business.” - Simon Sinek

  4. Ei kaikkea kaikille - rajaa verkkokauppa tietylle kohderyhmälle

    Vuonna 2018, kun aloitin yrittämisen, minua peloteltiin kohderyhmän rajaamisesta. Että sinun olisi turvallisempaa keskittyä isompaan kohderyhmään kuin apteekki- ja lääkealaan.

    Koen vahvuutena sen, että minulla on tietty kohderyhmä. Tiedän, mitä teen ja mitä en tee. Se antaa hurjan paljon selkeyttä tekemiseen niin minun kuin asiakkaankin puolelta. Pystyn keskittymään tiettyihin asioihin ja hiomaan niissä asioissa asiantuntemukseni huippuun. Vaatii rohkeutta tehdä asioita toisin kuin on aina totuttu. Mutta se voi myös palkita ja tuoda sellaisia tuloksia, mitä ei perinteisillä tavoilla olisi voinut saavuttaa.

  5. Ole asiakkaan mielessä, kun tarve herää. Se voi olla myös keskellä yötä.

    Tiesitkö, että digitalisoitumisen myötä asiakkaan ostopolku tapahtuu suurimmaksi osaksi itsenäisesti, ilman suoraa kontaktia apteekkiin? Asiakkaat haluavat tehdä ostoksia hänelle sopivaan aikaan ja sopivassa paikassa, ja asiointikanava valikoituu kuhunkin tilanteeseen sopivaksi. Siksi apteekin pitää olla helposti löydettävissä ja parhaassa tapauksessa jo asiakkaan mielessä, kun asiakkaan tarve herää.

  6. Luota ja anna vastuuta

    Apteekkari Katja Keskiaho kertoi Kuukauden apteekki somessa-haastattelussa tärkeitä oivalluksia vastuun antamisesta. Kun antaa vastuuta huomaakin, että talon sisältä löytyykin tietoa, osaamista ja halua kehittää: “Vähitellen oppii antamaan vastuuta uusissa asioissa - se on sitä esihenkilönä kasvamista. Että itse ei olekaan kaikessa se pätevin ja taitavin, vaan muut voivatkin tehdä paremmin kun vaan uskaltaa luottaa.” Loistavat kehitysideat voivatkin olla ihan nenän edessä, kun vain uskaltaa kuunnella ja luottaa tekijöihin.

 
 

Johanna Hakamäki

farmaseutti ja yrittäjä
johanna@somefarmaseutti.fi

 

Kuuntele aiheesta lisää Apteekin hyllyltä-podcastissa

 

Lue myös

Edellinen
Edellinen

Kuukauden apteekki somessa osa 6: Kemiön apteekki

Seuraava
Seuraava

Etsitkö työntekijöitä apteekkiin? Tuo nämä 5 asiaa esiin somessa.