Koetko palautteen antamisen vaikeaksi? Opi 5 konkreettista esimerkkiä.

Viikottain, kun juttelen apteekkarien kanssa johtamiseen liittyvistä asioista, puheeksi nousee palautteen antamisen vaikeus. Mielenkiintoista kyllä - työntekijät kuitenkin toivoisivat positiivisen palautteen lisäämistä apteekissa. Tähän blogikirjoitukseen olen kerännyt eri apteekkien työntekijöiden vastauksia positiivisesta palautteesta, ja miten sinä voit tarttua palautteen antamiseen omassa työssäsi.

Tärkeintä on se, että palautteen saa ja tulee huomioiduksi

Hyvä palaute auttaa jaksamaan. Kun olen työstänyt apteekkien henkilöstökyselyitä, vastauksissa on tullut ilmi, että positiivinen palaute käsitetään kehuina, kiitoksina tai huomioina. Tilanteina, kun joku huomaa onnistumisen. Vastauksissa nousee myös ilmi, että palautteen saamisessa ajoitus on tärkeää. Palautetta voi saada periaatteessa missä vaan, esimerkiksi työn lomassa, intrassa, sähköpostitse, somesta. Toisaalta pohdittiin myös, että aina palautetta ei voi antaa juuri sillä hetkellä, kun tilanne on käsillä. Siksi palautteen saamisessa tärkeintä ylipäätään on se, että palautteen saa ja tulee huomioiduksi. Palautetta voi saada keneltä tahansa: asiakkailta, työkavereilta ja apteekkarilta.

“Tärkeintä, että työ huomataan eikä kukaan ole itsestäänselvyys.”
Lainaus teknisen työntekijän suusta

Kuvituskuva, asiakas Lähiapteekki Järvenpää

Esimerkkejä työntekijöiden suusta: millä tavoin positiivinen palaute kannustaa sinua?

  • “Halu tehdä mahdollisimman hyvin. Uudet innovatiiviset ideat lähtevät lentoon.”

  • “Työhön tulee hyvä flow. Fiilis tehdä työtä paranee.”

  • “Antaa voimaa ja innostusta.”

Tässä muutama esimerkki, joiden avulla voit antaa positiivista palautetta heti tänään:

  • "Olen huomannut, että..."

  • "Olen pannut merkille sinun kykysi..."

  • "Toimit hienosti, kun..."

  • "Tiedätkö, että osaat..."

  • “Kiitos, että hoidit x asian. Se oli minulle tärkeää, koska…”

Se, että huomaa toisen onnistumisen tai työpanoksen, voi olla äärimmäisen merkityksellinen tekijä työntekijän sitoutumiselle ja ylipäätään koko työyhteisön ilmapiirille.

Joka päivä on mahdollisuus kohdata ja huomata hyvä.

Laitatko jonkun esimerkin testiin?

Haluatko kehittää apteekin sisäistä viestintää ja omaa johtamistasi?

Varaa ilmainen tarvekartoitus kanssani.

Johanna Hakamäki
farmaseutti ja yrittäjä
johanna@somefarmaseutti.fi
0504304990

Edellinen
Edellinen

"Voi kun ei oo henkilökuntaa missään". Havaintoja ruokakaupasta ja pohdintaa tulevaisuudesta.

Seuraava
Seuraava

Vapaa kaupan myynti kasvuun? Lue mitä apteekki voi oppia kirjastoista.