7 oppia apteekin erilaisista kehittämisprojekteista - olisitko tullut ajatelleeksi näitä?

Olin maaliskuussa 2023 valmentamassa johtamisen ja yritysjohtamisen erityisammattitutkinnon opiskelijoita (apteekkareita ja proviisoreita). Heidän lopputyönään olivat erilaiset apteekin kehittämisprojektit. Keskustelimme valmennuspäivässä kehitysprojektien opeista, yllätyksistä ja asioista, joista voisi olla muille hyötyä. Tässä sinulle yhteenvetoa opeista ja muutamia lisävinkkejä aiheisiin liittyen! Suuret kiitokset kaikille valmennukseen osallistuneille!

1. Ota myös hiljaisemmat huomioon

Terveisiä valmennuksesta!

Hiljaisuus ei ole merkki hyväksynnästä. Se on usein merkki siitä, ettei mielipidettään uskalla syystä tai toisesta kertoa.

Somefarmaseutin vinkki: hyödynnä palavereissa esimerkiksi parikeskustelua tai yksilöpohdinnan ja parikeskustelun yhdistelmää. Nämä menetelmät edistävät sitä, että kaikki ihmiset pääsevät ääneen - eivät vain he, jotka tuovat luontaisesti hanakkaammin oman mielipiteensä esiin. Menetelmät myös madaltavat kynnystä tuoda oma mielipide esiin.

2. Keskeneräisestäkin voi kertoa

Kaiken ei tarvitse olla valmista, ennen kuin keskustelun voi aloittaa. Kysy näkökulmia ja muutosideoita. Ota ne ihmiset, joita muutos koskee, mukaan suunnittelemaan.

Esimerkki: robotin tulo apteekkiin vaatii remonttia ja työpisteiden uudelleenjärjestelyä. Ota työntekijät mukaan suunnittelemaan muuttuvia työpisteitä. Ihmiset tuntevat oman työnsä parhaiten, luota ja kuuntele heidän näkemyksiään.

3. Viesti projektin etenemisestä - missä mennään?

Terveisiä koulutuspäivästä

  • Hyvissä ajoin ennen projektin alkua, mielellään jo ennen kuin ainakaan kaikkia päätöksiä on tehty

  • Tee alustava suunnitelma koko projektille - hyödynnä esimerkiksi visuaalista tiekarttaa valkotaululle apteekin yhteisissä tiloissa.

  • Tee viikkotiedotteita edistymisestä.

  • Älä jätä kaikkea viestintää intranetin varaan - anna mahdollisuus myös keskustelulle. Vaikka itse tekisit projektin parissa töitä “yötä päivää”, projekti ei välttämättä ole työntekijöiden mielessä jatkuvasti. Siksi tarvitaan asioiden toistamista useita kertoja, vaikka sinusta itsestäsi tuntuisi, että kyllä kaikki nyt tietävät.

4. Kommunikoi miksi

Valmistaudu perustelemaan erilaiset päätökset.

Kun olet tehnyt päätökset, kerro henkilöstölle mitä tämänkertainen “kuulemiskierros” sai aikaan. Miksi tämä päätös on tehty? Miksi tämä valittiin? Kiitä myös kaikista ideoista, ajatuksista ja näkökulmista. Jokainen idea ei voi toteutua, mutta ainakin jokaista on kuultu. Jos sinua pelottaa tuottaa silloin tällöin pettymys siitä, että kaikkia ideoita ei voi toteuttaa, muista, että työntekijälle tärkeää on tulla kuulluksi, arvostetuksi ja huomatuksi. Ei kukaan odota, että kaikki ideat ja toiveet täytetään.

Kirjavinkki: Simon Sinek - Start with why (ilmestynyt myös suomeksi nimellä Kysy ensin miksi).

5. Ennakointi on edullisempaa

Kannattaako perustaa verkkoapteekki? Mikä palvelu sopisi meille parhaiten? Olisiko videoapteekille käyttöä?

Pohdi ennakkoon: mitä, miksi, kenelle, miten? Helposti juuttuu pohtimaan vaikka minkälaiset pakkausteipit ja pahvilaatikot meille tulee kuin sitä, mikä on oikeasti olennaista, mikä kuuluu strategiaan?

Kun on tehnyt valinnat, päättäminen on helpompaa. Ja joskus ennakoinnin tulos voi olla myös se, ettei projektiin kannata lähteä. Niin kuin terveydessäkin, ennakointi on yleensä aina edullisempaa.

6. Lämmintä kättä ja hyvää mieltä? Muista porkkanat myynnin kehittämisessä

“En ole ymmärtänyt ideaa myyntitavoitteissa. Ei ole mitään porkkanaa, jonka takia suosittelisi kyseisiä tuotteita. Tyrkyttäminen täytyy saada pois, asiakkaat vaivautuu.”

- Lainaus työntekijän kommentista asiakasapteekin henkilöstökyselyssä.

Kannustuksella, kehuilla ja esimerkkinä toimimisella on ehdottomasti merkitystä. Mutta niistä huolimatta moni työntekijä pohtii, miksi minun kannattaisi nähdä enemmän vaivaa työssäni, jos ei ole mitään porkkanaa. Ja se on täysin ymmärrettävää. Pizzoilla, leffalipuilla tai muulla yhteisellä tekemisellä on arvoa, vaikkei sitä ehkä heti uskoisi. Jos haluat kehittää apteekin myyntiä, muista ottaa henkilökunta huomioon.

7. Markkinointi vaatii yllättävän paljon toistoja

Yksi kallis mainos lehdessä ja mitään ei tapahtunut?

Markkinointi vaatii yllättävän paljon toistoja. On tutkittu, että potentiaalisen asiakkaan pitää nähdä viesti keskimäärin seitsemän kertaa ennen kuin viesti johtaa toimintaan (marketing rule of 7).

Kun suunnittelet apteekin markkinointia, pohdi esimerkiksi näitä:

  • kenelle markkinointi on suunnattu (kohderyhmä)

  • mikä on markkinoinnin tavoite (hankkia lisää asiakkaita apteekkiin, lisää käyttäjiä palvelulle tms.)

  • mitä asioita toistamme, valitse 1-3 asiaa, jotka tukevat tavoitetta ja kohderyhmää

  • mitä kanavia käytämme ja miten toistoa syntyy myös eri kanavia hyödyntämällä

Kun olet pohtinut markkinoinnin punaista lankaa (strategiaa), myös mittaaminen on helpompaa. Jos teet markkinointia vain silloin tällöin ja viesti vaihtuu jatkuvasti, on todella vaikea sanoa, oliko markkinoinnista hyötyä. Kun valinnat on tehty, se säästää apteekin kiireisessä arjessa paljon aikaa.

Suunnitteletko apteekin tulevia kehittämisprojekteja? Tehdään yhdessä!

Johanna Hakamäki
farmaseutti ja yrittäjä
johanna@somefarmaseutti.fi
0504304990

Edellinen
Edellinen

Miksi asiakas vaihtaa apteekkia? Kyse ei välttämättä ole palvelusta.

Seuraava
Seuraava

Mitä apteekkari odottaa proviisorilta?