Näin toteutat apteekin digisiivouksen

Uusi vuosi on loistava ajankohta päivittää apteekin eri digikanavat tähän päivään. Yhtä lailla kuin kivijalassa pidetään huolta siisteydestä ja liiketilan ajantasaisuudesta, sitä on tehtävä myös verkossa. Tämä on asiakaskokemuksen kehittämistä ja monikanavaisuutta - huolehditaan siitä, että apteekki näyttäytyy verkossa samalla tavalla kuin kivijalassa. Kokosin kirjoitukseen kanavat, jotka apteekin kannattaa tarkistaa ja päivittää tasaisin väliajoin.

Esimerkkejä kuvista digikäyttöön. Kuvat Johanna Hakamäki, asiakas Apteekki Koivuhaka.

  1. Nettisivut & verkkoapteekki

  1. Pyöriikö apteekin nettisivuilla Ajankohtaista-osio, jossa on kirjoituksia vuodelta 2018? Tai onko sivuilla tarjouksia tai tapahtumia, jotka ovat menneet jo ajat sitten? Tai onko apteekissa tehty remonttia, mutta nettisivuilla näkyy edelleen kuvia vanhoista tiloista?

    Suosittelen tarkistamaan myös, miltä apteekin sivut näyttävät kännykällä selatessa - näkyvätkö tärkeimmät tiedot eli sijainti, aukioloajat ja yhteystiedot helposti heti sivujen alussa?

  2. Google My Business-yritystili

    Tarkista ainakin nämä asiat tililtä:

    • Aukioloajat. Voit myös ajastaa tulevia poikkeusaukioloaikoja sivuille.

    • Apteekin kuvaus - onko se ajantasainen?

    • Apteekin yhteystiedot ja osoite.

    • Arvostelut. Seuraa arvosteluja säännöllisesti ja pyri vastaamaan kaikkiin arvosteluihin. Voit laittaa yritystilin asetuksista päälle esimerkiksi sähköposti-ilmoituksen uusista arvosteluista.

    • Kuvat. Googlen yritystilin kuvia katsotaan jopa kymmeniä ellei satojatuhansia kertoja, joten sillä on merkitystä millaiset kuvat tilillä on. Usein silloin kun apteekkiin on tehty remontti tilille saattaa jäädä kuvat vanhoista tiloista.

    • Ekstra: Googlaa apteekin nimi - millaisia tuloksia saat? Löytyykö sitä kautta vanhentuneita tietoja tai keskustelupalstojen aloituksia?

    Pääset kirjautumaan tilille https://business.google.com/ jos apteekki on vahvistanut yritystilin omistajuuden. Täältä löydät myös lisää ohjeita tilin päivittämiseen.

  3. Somekanavat

    Tarkista somekanavista samat asiat kuin Googlen yritystililtä.

    Instagramista kannattaa tarkistaa myös profiilin kuvaus: löytyykö kuvauksesta apteekin sijainti ja aukioloajat. Kohokohdista (eli profiilin alla näkyvistä “palloista”) suosittelen siivoamaan kaikki vanhentuneet tai muutoin huonolaatuiset kuvat ja videot pois.

  4. Aukioloajat ja sijainti

    Milloin olet viimeksi päivittänyt somessa apteekin normaaleista aukioloajoista, sijainnista tai tiloista? Aukioloajat ja sijainti ovat loistava päivitysaihe, koska suurimmalla osalla ihmisistä apteekin sijainti ja aukioloajat vaikuttavat apteekin valintaan. Lisäksi apteekin sivuja katsovat myös muut kuin asiakkaat (esimerkiksi harjoittelupaikkaa tai töitä etsivät), ja he ovat kiinnostuneita apteekin tiloista: osaanko kuvitella itseni tuohon apteekkiin töihn. Lue myös: Etsitkö työntekijöitä apteekkiin? Tuo nämä 5 asiaa esiin somessa.

Katso ilmainen koulutus: Monikanavainen apteekki

  • 0:00-1:20 Mikä aiheuttaa asiakkaissa eniten närkästymistä + käytännön vinkki

  • 1:21-2:18 Esimerkkejä

  • 2:19- 5:16 Ihmiset odottavat asiakaspalvelua verkossa ja esimerkkejä

Markkinointi muutostilanteissa ja case-esimerkit

  • 0:00-1:57 Taustaa

  • 1:58-4:32 Esimerkkitarina ja muutoksen tekeminen näkyväksi

  • 4:33-5:47 Case-esimerkki liiketilamuutoksista

  • 5:48-7:38 Case-esimerkki ammatillisuuden viestimisestä

Vinkit videoiden katseluun

  • Säädä videon laatua videon oikeasta alakulmasta rattaan kuvasta (Asetukset).

  • Toista video koko näytöllä klikkaamalla videon oikeasta alakulmasta.

  • Videot kuvattu 1/2023.

Johanna Hakamäki
farmaseutti ja valmentaja

0504304990
johanna@somefarmaseutti.fi

 

Lue lisää blogitekstejä

Edellinen
Edellinen

Tuleeko muuta? Ajoituksen merkityksestä.

Seuraava
Seuraava

5 pientä, mutta merkityksellistä tekoa, joilla otat apteekin henkilökunnan huomioon